شناسهٔ خبر: 133825 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون خبر داد؛

تصویب کلیات طرح محله هدف شهر عسگران در ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان

سعید کاشفی- اصفهان رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون گفت: طی پیگیری‌های بعمل آمده کلیات طرح محله هدف شهر عسگران در ستاد بازآفرینی شهری استان اصفهان تصویب شد.

سعید کاشفی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ در خصوص وضعیت طرح محله هدف شهر عسگران واقع در شهرستان تیران و کرون اظهار داشت: این شهر از لحاظ موقیت قرار گیری و از نظر گردشگری و بازافرینی دارای شاخصه‌هایی همچون قرارگیری بر راه ترانزیتی بین استان اصفهان به خوزستان و لرستان و قرارگیری در حد فاصل دو منطقه معروف گردشگری چادگان و پیست اسکی فریدن و فریدون شهر است.  

وی افزود: وجود ارتفاعات جنوبی شهر با چشم انداز و امکان جذب گردشگران علاقه مند به کوهنوردی و چشمه مرغاب به عنوان یک مسیر آب راهی دائمی از دیگر شاخصه‌های آن محسوب می‌شود.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون با بیان اینکه این اداره همواره بر حفظ بافت قدیمی و مرکزی شهر و احیا مسکن سازی در این مناطق تاکید دارد، اذعان داشت: بازآفرینی شهری مقوله‌ای مهم در احیا باقت قدیمی و هسته مرکزی شهر است.  

وی با اشاره به اینکه طرح خاص برای محله هدف بازآفرینی شهر عسگران مشخص شده است گفت: طبق مطالعات انجام شده در بازشناسی محله‌ها و محدوده‌های عسگران در سال ۱۳۹۷ این شهر بر اساس شاخص‌های تعریف شده ازجمله وضعیت برخورداری از خدمات و زیرساخت‌ها، میزان فرسودگی یا در خطر بودن ضرورت‌های اجتماعی و ... دارای سه نوع بافت ناکارآمد شهری است.  

کاشفی افزود: این بافت‌های ناکارآمد شهری شامل بافت ناکارامد میانی به مساحت ۴۳.۷ هکتار با جمعیت دو هزار و ۳۷۰ نفر، سکونتگاه‌های غیر رسمی به مساحت ۱۶.۱۵ هکتار با جمعیت ۲۲۰ نفر و بافت ناهمگن با مساحت ۱۷.۹ هکتار بوده است که در مجموع این‌بافت‌ها با مساحت حدود ۷۸ هکتار و جمعیت دو هزار و ۶۱۵ نفر تعیین و ساماندهی آنها در دستورکار ستاد بازافرینی شهری شهرستان تیران و کرون قرار گرفت.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون ادامه داد: پس از انتخاب مشاور ذیصلاح و کسب نظر سایر ارگان ها همچنین با مشارکت مردم، محله بالای شهر عسگران با مساحت ۱۹.۲۴ هکتار و جمعیت حدود ۶۰۰ نفر انتخاب و پروژه‌های مشخص در آن تعریف شد.  

وی بیان داشت: از اهداف اصلی انتخاب این محله به عنوان محله هدف بازآفرینی شهری می‌توان به ایجاد مدیریت واحد شهری (با دیدگاه شهر نگر)، پایداری محله (با دیدگاه محله نگر و منطقه نگر)، ایجاد انگیزه در مردم (با دیدگاه محله نگر) و ایجاد شبکه و نهادینه سازی (با دیدگاه شهرنگر و محله نگر) اشاره کرد.  

کاشفی عنوان کرد: پروژه‌های منتخب برای محله هدف این شهر شامل محور پیاده سازی تاریخی و گردشگری، پارکینگ، بازسازی و مرمت مسجد جامع و حمام تاریخی، ساماندهی مرکز محله (بازار روز) و بازارچه صنایع دستی، پروژه فرهنگی (کتابخانه) و دارالقران بوده است.  

وی ابراز داشت: محله هدف شهر عسگران پس از بررسی و تصویب طرح محله هدف در ستاد بازآفرینی شهرستان به دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان ارسال که به لطف خدا با پیگیری‌های صورت گرفته کلیات این طرح در ستاد بازآفرینی استان به تصویب رسید.  

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان تیران و کرون گفت: در حال حاضر پروژه محله هدف جهت بررسی جزئیات به دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال و مقرر شده است‌ مشاور ذیصلاح، طرح تفصیلی این شهر را با رویکرد بازافرینی تهیه و نسبت به طرح موضوع در کمیسیون ماده پنج اقدام کند.